TIPS NA DE GEBOORTE


Tijd voor jezelf in de weinige tijd die je hebt.


Er gebeurt zoveel nieuws in je leven en er is zoveel te doen;

Borstvoeding, luiers verschonen, poeprompertjes uitwassen, het slaapritme van je baby opvolgen, herstel van je lichaam, hormonen die zorgen voor een emotionele rollercoaster, een nieuwe dynamiek met je partner, kraamvisite ontvangen, een nieuw ritme vinden, je gedachten een soort van op orde krijgen. Wauw! Wat een uitdaging an sich.

Foto van @_mariatoscano

Veel vrouwen die ik spreek na de bevalling hoor ik zeggen;

“Ik kom nergens aan toe!”

"Als ik boodschappen kan doen en eten kan koken mag ik blij zijn."

En je kunt je er van tevoren nooit helemaal op voorbereiden, want je weet niet hoe het zal gaan.


Tijdens mijn zwangerschap heb ik een 10-daagse Vipassana cursus gedaan en een mooie tip van mijn teacher ontvangen. Zij heeft zelf twee kindjes en ik weet dat de teachers verplicht zijn twee uur per dag te mediteren om teacher te kunnen zijn. Dus ik vroeg haar hoe zij dat in vredesnaam voor elkaar kreeg. Haar tip was; mediteer tijdens het geven van borstvoeding. Top tip!

Dat heb ik dus (bijna) elke voeding gedaan en ik merkte een wezenlijk verschil met de momenten dat ik ergens anders was met mijn gedachten, een boek las of een gesprek voerde. De kleine dronk beter, had minder tijd nodig en ik voelde een diepe connectie met hem. Een gevoel van ‘we doen dit samen’.

De belangrijkste tip die ik je zou willen geven voor de eerste 40 dagen na de geboorte, is;

ZIJN. Ben aanwezig en ben je bewust. Door alle chaos, drukte en happenings heen.

Ik ga je geen tips geven wat je nog allemaal moet DOEN in dit vierde trimester.

Nee, vrouw, ik wens je toe om te kunnen zijn, ervaren en voelen.

Deze tips zijn er dus om je te helpen meer te zijn, in het moment en in jouw ervaring:

  • Mediteer tijdens het geven van borstvoeding

  • Journaling -> schrijf je ervaringen op en van je af, dit is een manier van verwerking en door dingen te verwerken kun je meer in het NU zijn.

  • Breng tijdens het koken, wassen of douchen je aandacht naar je ademhaling. Verdiep je in- en verleng je uitademing. Voor ademhalingsoefeningen, ga naar de podcast-serie.

  • Slaap als de baby slaapt. (Ik vond het een vreselijke tip, maar het werkt. Veel slapen zorgt voor goed herstel.)

  • “Doe wat je niet laten kunt en laat wat je niet doen kunt.” Leer dat het ook rommelig mag zijn, je een keer een pizza uit de oven mag halen en je niet altijd voor elkaar krijgt wat je allemaal had bedacht. Het loslaat-proces is begonnen!

  • En ben okay met alle emoties, gevoelens, het niet weten, onzekerheid en je nieuwe rol als moeder. Weet dat jij het niet bent maar het er IS. En het gaat weer voorbij, echt waar!


Wil je nou heel graag meer praktische tips om mee aan de slag te gaan?

Lees dan dit artikel: Praktische tips na de bevalling




18 keer bekeken
  • Facebook-01
  • Instagram-01